lördag 20 oktober 2012

Snabba frukostbullar utan jäst


Dessa frallor är jätte lätta att göra och är färdiga på 20 minuter! Frukostbullarna är mjuka och smakar härligt nybakta med smör och ost. Perfekt till frukost och överlopps frallor går bra att frysa ner.

Snabba frukostbullar utan jäst

9 st.
5 dl vetemjöl (du kan bra ersätta en del med andra mjölsorter)
1 msk bakpulver
1/4 tsk salt
2 msk sirap
2½ dl vatten

Gör så här:
1. Värm ugnen till 200 C. Klä en plåt med bakplåtspapper. 
2. Blanda mjöl, bakpulver och salt i en bunke. Tillsätt sirap och vatten, rör om till en jämn deg.
3. Ta ut bollar av degen med hjälp av en sked och lägg på plåten. Forma runda med mjöliga händer.
4. Grädda i mitten av ugnen i 12-15 minuter. Servera nybakade med smör och ost. 



74 kommentarer:

  1. Jag brukar göra dessa på morgonen om jag har god tid, de är lätta och mycket goda! Jag älskar din blogg för övrigt och bilderna är superläckra!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Victoria och tusen tack för din kommentar, super roligt att höra att du tycker om bloggen! :) De här frukostbullarna är en av mina favoriter, snabblagade men ändå så goda!

      Radera
  2. WOOOW & Mums!! Supergoda som vi njöt tusen tack för ett gott recept..O Glad påsk..Kram från Linda

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad roligt att ni tyckte om dem! Tack för att du kommenterade och Glad påsk! :)

      Radera
  3. Jag hade inget bakplåtspapper hemma,så jag hällde det i en mjuk brödform istället. Gick lika bra det! Tusen tack för bra recept :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Johanna! Vad bra att veta att det även går bra att baka dem i en brödform! Det måste jag ju testa. Tack att du kommenterade och ha en bra helg!

      Radera
  4. Hej!
    Gjorde nyss dessa goa frukostbullar. Använde vetemjöl special med fullkorn, penslade på lite vatten och toppade med timjan & sesamfrön, supergott!
    Måste även säga att jag gillar din blogg väldigt mycket, kommer provas på mer recept vill jag lova. Ha en bra dag :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Denise och tack för din kommentar! Låter gott med timjan och sesamfrön, det måste jag prova! Ha en bra dag du med :)

      Radera
  5. Tack för underbart gott och enkelt recept! Dessa frallor är sen en tid tillbaka ett måste på söndagsfrukosten.
    Fin blogg oxå :)
    Gisela.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tusen tack för din kommentar Gisela! Super roligt att höra att du tycker om frallorna! Ha en bra helg :)

      Radera
  6. Hejsan!
    Jag har bakat de här frukostbullarna och det blev en succé här hemma. Supergoda! Idag testade jag att hälla i lite grovrivna morötter, de blev
    jättegoda och saftiga. Nästa gång tänkte jag testa att hälla i riven ost.
    Ett tips till dig. :) Tack för att du delade med dig av receptet.

    Mvh Malin /Inspiration & design

    http://inspirationsdesign.blogg.se/index.html

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Malin och tack för din kommentar! Vad roligt att höra att ni tyckte om frukostbullarna. Och tack för tipsen, morötter och riven ost låter super gott! Ha en bra fortsättning på våren! :)

      Radera
  7. Ska dem gräddas i mitten av ugnen eller längst ner

    SvaraRadera
  8. Grymt goda. Jag fyller även på med solrosfrön blir också supernice

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad roligt att de blev goda, och tack för tipset! :) Ha en bra dag!

      Radera
  9. Dessa är helt perfekta!
    Jag bakar med 3dl dinkelfullkornsmjöl och 2dl vanligt vetemjöl.
    Ett litet tips är att blöta händerna innan man ska forma dom till bullar.
    Då behövs ingen sked och ingen deg fastnar i händerna utan du kan lätt forma till fina runda bullar.

    Tack för receptet och en grym blogg!! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tusen tack för din fina kommentar och måste prova det där med blöta händer! Ha en trevlig helg! :)

      Radera
  10. Brödet var slut hemma och jag googlade mej hit till dit "frukostbullrecept"
    Åh vad gott och smidigt +underbar blogg! :)

    Får jag lov att skriva ett inlägg om dej och låna en bild och göra lite "reklam"?
    MVH Anna

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Anna! Vad roligt att du tyckte om frukostbullarna! Och självklart kan du skriva ett inlägg och låna en bild :) Ha en skön helg!

      Radera
  11. Mycket goda frukostbullar! Dessa förekommer nu allt oftare på våra mysfrukostar på helgen :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad roligt att höra! Tack för din kommentar :)

      Radera
  12. Underbara bullar, och med hungriga barn är detta ett perfekt recept.
    Snabba och lätta, inte alltid man har jäst hemma heller.

    Tack för ett underbart recept, ska även kolla in dina andra =) Det är ju helg nu =)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej, vad roligt att du tyckte om receptet och tack för din kommentar! Hoppas du hade en trevlig helg :)

      Radera
  13. Tack snälla för ett supergott recept!! Hade i ost och lite chilipulver i mina. Dem blev väldigt uppskattade.
    Har köpt hem ingredienser till två av dina andra recept också :)
    Trevlig helg! Mvh Ev-Lo

    SvaraRadera
    Svar
    1. Låter gott med ost och chilipulver! Måste prövas. Tack för din kommentar :)

      Radera
  14. Hej och Tack för riktigt bra inspiration! Min frukost blev supergod trots att jag ändrade i ditt recept ;-)
    Jag böt ut delar av vetemjölet till både rågmjöl och kornmjöl för att få ett grövre bröd, fungerade bra!!
    http://finnsdetriktigmat.wordpress.com/2013/09/08/nybakade-frukostbrod/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bullarna såg goda ut, var och kollade din blogg! Bra och veta att de fungerar bra med råg- och kornmjöl också :)

      Radera
  15. Tack för kanongott recept. O jättesmidigt att rulla dom med blöta händer

    SvaraRadera
    Svar
    1. Roligt att det smakade! Tack för din kommentar!

      Radera
  16. Hej! Funkar det att frysa in dessa eller ska de ätas direkt? Älskar enkla, snabba och smidiga recept då jag inte är nån expert på bakning! Bor dessutom på landet så det är perfekt när brödet är slut och man inte orkar åka en mil till affären :-) Och jag har aldrig jäst hemma! Så tack för bra recept!

    SvaraRadera
  17. Såg nu att det faktiskt står längst upp att det funkar att frysa in!! :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo det går bra :) Roligt att du tyckte om receptet!

      Radera
  18. Jag är riktigt förvånad över hur snabbt det gick! (12 minuter gick åt att ta fram, blanda och forma degen, 15 minuter gick åt att grädda)
    Jag bytte ut vetemjölet mot grahamsmjöl (för skonsammare mat för magen och tarmar!), det gick jätte bra och de smakar jätte gott.

    Tack du räddade min kväll!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack själv för din kommentar! Vad roligt att de smakade bra.

      Radera
  19. Bakat dessa nu ikväll, hoppas de går å äta i morgon bitti när vi vaknar! :D

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej, det gick säkert bra? :) Jag brukar frysa dem och sedan tina dem när det är dags att äta.

      Radera
  20. går det att baka dessa i kväll och äta till lunch i morgon? ska ta med bröd till dagis och har precis insett att jag inte har jäst hemma!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej! Jo det borde nog gå bra :)

      Radera
  21. Hej!
    Jättegoda bullar! Älskar dem! Men..? Kan man byta ut sirapen mot något annat istället?
    Hade ingen hemma så jag var tvungen att åka iväg och köpa det ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej! Det går bra att byta ut sirapen till t.ex. socker eller honung. Tack för din kommentar!

      Radera
  22. Hej! Bakade dom här bullarna till fars dag. Det var omtyckt av hela familjen och framför allt pappa. Dom här blir det att baka fler gånger. Supergott!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej och tusen tack för din kommentar, vad roligt att höra att bullarna blev lyckade! :)

      Radera
  23. Wow vilka goda bullar, de gjorde dundersuccé vid frukosten imorse! Kommer jag absolut göra fler gånger, tack för ett bra recept! /Pernilla

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad roligt! Tack för din kommentar :)

      Radera
  24. Drar mig ofta för att baka eftersom det tar en stund! men gud vad lätt och enkelt detta var!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, dessa är faktiskt super enkla att laga, kul att du tyckte om dem! :)

      Radera
  25. Tack för den jag bakar aldrig men hade en morgon inget bröd. Jag googlade och hittade ditt recept och nu hör jag bara tjat från mina barn att pappa ska baka för dom är JÄTTE goda bullar

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad roligt att dina barn tyckte om dem! Toppen! Tack för att du kommenterade och God jul :)

      Radera
  26. Hej! Har just avslutat julaftonskvällen med att baka dessa. De var grymt goda så jag vill gärna säga tack för receptet! Och det här kommer definitivt inte vara sista gången jag bakar dem. Kommer bjuda...ALLA som jag känner på dessa underbara bröd! :)
    Så TACK!
    // Sarah

    SvaraRadera
  27. Mums med dessa goda frukostbullar!
    Nya favvisbloggen!

    SvaraRadera
  28. Fyra dagar efter att jag hittade ditt recept så har jag nu gjort dessa tre gånger. . Tror jag hittat mitt nya favorit recept:)

    SvaraRadera
  29. Hur lång tid håller bullarna sig goda?

    SvaraRadera
  30. Hej!
    Ska degen bli ganska blöt? Det blir den för mig då jag följer måttangivelserna... Smaken är jättebra, men formen blir ju sisådär... /Madeleine

    SvaraRadera
  31. Tack så mycket för ett bra och enkelt recept!
    Jag är verkligen inte en människa som bakar eller så, men fy vad enkelt det va, och snabbt gick det. :)

    SvaraRadera
  32. Jag avskyr scones så du kan gissa om jag blev överlycklig av detta recept! Snodde receptet och la ut det på min FB-sida med courtesy till dig förstås. Trevlig fortsatt helg!

    SvaraRadera
  33. Tusen tack för receptet. Bullarna var super goda och super enkla att göra. Jag testa att pensla dem med ägg och sedan på lite vallmofrö och det blev super gott. Kram Amanda!

    SvaraRadera
  34. Googlade och fick fram ditt recept..Toppen bra! Bytte ut 2dl av vetemjölet mot rågsiktsmjöl och hälften av vattnet mot filmjölk. Mkt goda bröd och mättande. :)

    SvaraRadera
  35. De bullarna är inget bra tyvärr, för kletig smet som inte går jobba med, tror det är bloggaren själv som skriver bra kommentarer och inte låter publicera något negativt om hennes bullar. =)

    SvaraRadera
  36. Tack för ett jättegott recept.
    Har bakat bullarna på en förskola till föräldrar dropin. De blev succé��

    SvaraRadera
  37. Tack för ett riktigt enkelt recept! :)
    Har mina bullar i ugnen nu, spännande att se hur de smakar!
    Tror för övrigt att det går att variera innehållet på dessa brödbullar som även andra har skrivit, riktigt roligt! :D

    SvaraRadera
  38. Så sjukt lättbakat! Tack för det underbara receptet!!! :-D

    SvaraRadera
  39. Helt perfekta, Vaknade upp 04.30 att jag vart hungrig, inget bröd i frysen och inget i skafferiet SATAN...
    googla lite och din sida kom fram, perfekt behöver ingen jäst.
    hade 3msk mörk sirap, och hade hackade valnöter och ungs bakade tomater och färsk basilka i mina.
    fantastikt goda, Tack en hungrig sömnlöss grabb!

    SvaraRadera
  40. Mycket goda enligt barnen som slukade alla till frukost. Detta får bli en repris...

    SvaraRadera
  41. Helt perfekta!
    Lätta att göra och smakade riktigt gott! :)
    Perfekt på morgonen med två energiknippen som kunde hjälpa till att göra dom :)

    //Zeb

    SvaraRadera
  42. Superbra snabbröd! Jag bytte vattnet mot krossade tomater, la till soltorkade tomater och oregano, kalas det med. Dock får man ha mindre sirap i då. Ha det fint!

    SvaraRadera
  43. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  44. Jag har precis bakat de med glutenfri mjöl och de var jättegod! Jag la till linsfrö och krossat valnötter och de var supergod. Tack för en sån bra recept :)

    SvaraRadera
  45. Går det att pensla dom och ha på t.ex sesamfrön?

    SvaraRadera
  46. Hej. Jag vill gärna baka lite bullar till barnen imorgon och jag har inte någon sirap. Vet du om det går bra utan eller om det är ett måste för att det ska funka?

    SvaraRadera
    Svar
    1. De stod i en kommentar högre upp att de fubkar med socker eller honung också ist för sirap

      Radera
  47. Helt underbara bullar. Hällde i lite kardemumma och lite extra sirap. Det blev hela familjens favoriter.

    SvaraRadera
  48. Hej
    Om inte man har sirap hemma då? Funkar det utan el ska man ta nåt annat sött som ersätter sirap?

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...